PROGRAMY STRÁN
KDH
· Zvýšením motivácie zamestnávateľov zamestnávať dlhodobo nezamestnaných a absolventov škôl „odvodovými prázdninami“ po dobu 1 až 3 rokov v závislosti od miery nezamestnanosti v okresoch.
· Podporou študijných programov na SŠ a VŠ, ktorých súčasťou je prax a aplikovaný výskum (vzor západných univerzitných programov).
SAS
Nezamestnanosti a prepojení s praxou sa nevenujú, ale pre vyváženosť pripájam hlavnú myšlienku ich programu.
„Hlavným cieľom v oblasti vysokého školstva je vytvorenie silných samostatne a efektívne sa spravujúcich univerzít a vysokých škôl, ktoré budú zmysluplne hospodáriť a zároveň postupne zvyšovať kvalitu poskytovaného vzdelania a primeraného vedeckého výskumu. S týmto cieľom budeme presadzovať viaceré zmeny hlavne v oblasti financovania vysokých škôl, kategorizácie vysokých škôl.“
SDKÚ-DS
„Zníženie nezamestnanosti absolventov vysokých škôl. Pri finančnej podpore vysokých škôl zvýšime dôraz na uplatniteľnosť absolventov v praxi. Budeme pokračovať vo zverejňovaní údajov o platoch a nezamestnanosti absolventov jednotlivých vysokých škôl a fakúlt podľa skupín študijných odborov.
Budeme znižovať informačnú nerovnosť, ktorá je bariérou efektívnej súťaže a tým umožníme študentom vybrať si štúdium, ktoré im umožní lepšie sa uplatniť na trhu práce.“
Most-Híd
„Chceme prispieť k riešeniu celospoločenského problému spočívajúceho v tom, že veľa mladých ľudí začína svoj aktívny život ako nezamestnaný. Riešenie tohto problému si vyžaduje výraznejšie stimuly najmä v regiónoch s vysokou nezamestnanosťou. Vyriešenie resp. zmiernenie tohto problému musí byť prvoradou úlohou vládnej politiky v oblasti práce s mládežou. Strana MOST-HÍD chce okrem iných opatrení spomenutých v iných kapitolách svojho programu presadiť aj pružnejšiu spoluprácu medzi úradmi práce vo všetkých regiónoch SR s napojením aj na pracovné úrady v hraničných oblastiach susedných krajín. „
SMER-SD
Nezamestnanosti a prepojení s praxou sa nevenujú, ale pre vyváženosť pripájam hlavnú myšlienku ich programu.
„Podporíme také zmeny v oblasti schvaľovania a menovania vysokoškolských pedagógov, ktoré budú akceptovať vedeckú a vzdelávaciu akribíciu vrátane formovania vedeckých škôl a medzinárodného ohlasu. To znamená zjednotenie kritérií pedagogického a vedeckého hodnotenia so zameraním na kvalitu a na odstránenie doterajších rozdielnych prístupov. Ukazuje sa potreba mať jednotné kritériá celoslovenského charakteru, ktoré sú viazané na plnenie ich pedagogickej a výskumnej činnosti. Opätovne vyžadovať dôraznejšiu selekciu vysokých škôl so zameraním na vyššiu kvalitu absolventov s úspešnosťou ich uplatnenia na domácom a európskom trhu práce. Vytvoriť podmienky na plnohodnotné uznávanie“
OBYČAJNÍ ĽUDIA A NEZÁVISLÉ OSOBNOSTI
„Chceme motivovať podnikateľov vytvárať pracovné miesta pre dlhodobo nezamestnaných, čerstvých absolventov škôl, občanov so zdravotným postihnutím, a to systémom úľav a kompenzácií odvodových nákladov.
Budeme presadzovať posilnenie odborného vzdelávania, výrazné skvalitnenie odborných škôl a prípravu na zamestnaneckú prax. Odborné školy by tiež mali byť schopné vychovať kvalitných študentov aj na technicky zamerané vysoké školy.“
SĽUBY A PLÁNY SÚ DÔLEŽITÉ, ALE ČINY TIEŽ
Pre mňa osobne je najlepší program práve v podaní SDKÚ-DS. Nielen kvôli sľubom, ale hlavne kvôli tomu, že sa začali zaoberať otázkou nás, mladých ľudí, a to v podobe chýbajúcej praxe počas štúdia. Bez praxe, ako mnohí viete, je nájsť si dobrú prácu skutočný problém. Tento problém identifikovali v SDKÚ-DS brilantne, ale našli aj reálne riešenie?
Našli riešenie, ktoré je podľa môjho názoru najbezbolestnejšie z pohľadu finacií z hľadiska verejnej správy, ale aj pre nás, ako spoločnosť. Spomínaným riešením je poskytovanie praxe práve vo verejných inštitúciách systematickým spôsobom, ako je to v USA a VB štadardným zvykom.
Priekopníkom tohto riešenie je poslankyňa SDKÚ-DS Tatiana Rosová, ktorá pozmenila návrh o dobrovoľníctve, a vznikla tak legislatívna úprava, ktorá umožňuje študentom naberať prax vo verejných inštitúciách.
Sama išla príkladom a prvých stážistov a žiadateľov o prax prijala na MIESTNOM ÚRADE Bratislava Staré Mesto. Krok po kroku Táňa Rosová ukazuje, ako sa dá problém s praxou, ktorý je jeden z dôležitých aspektov pre získanie práce po štúdiu, vyriešiť.
Po absolvovaní stáže získajú študenti požadovanú prax a zvyšuje sa tak u nich šanca uplatnenia na trhu práce. Vďaka tomuto viem, že Táňa Rosová je zárukou, že SDKÚ-DS bude pokračovať v riešení tejto problamatiky aj naďalej.